parkrun: wekelijkse runningtherapie!

Dit run report schreef ik voor de Zuiderpark parkun website. Daar vind je nog veel meer informatie over deze Haagse parkrun. Ik hoop dat het je motiveert ook eens mee te doen! Zie ik je daar aan de start? (of finish… 😉

Run report 19 maart 2021

Zo’n paar minuten na 9u verschenen Davy en ik aan de start, met ons zoontje Xavier van 1 jaar in de hardloopkinderwagen. We waren weer eens te laat… Gelukkig weet men inmiddels wel dat wij soms wat later aanhaken en kunnen we daar wel om lachen. Laat of niet, doen we als gezin toch maar mooi al vanaf september 2021 bijna elke week mee met de Zuiderpark parkrun. Het is voor mij als runningtherapeut mijn eigen wekelijkse hardlooptherapie en een vast ritueel in ons prille gezinsleven.

Niettemin was het afgelopen zaterdag weer een uitdaging om er op tijd te raken. “Waar is het autostoeltje?” “Zitten de luiers in al in de tas?” “Heb je zijn eten gepakt, en waar is zijn slab?” “Hebben we zijn speentje bij ons?” “We moeten nu echt gaaaaan!” Sinds we meedoen met de Zuiderpark parkun is onze zaterdagochtend niet bepaald meer die rustige, slome start van het weekend… Niks geen uitslapen, of lezen in bed met een kopje koffie. Nee, in plaats daarvan start ons weekend met een kleine stresspiek die het klaarmaken voor vertrek met zich meebrengt.

Maar… het is het allemaal dubbel en dwars waard! Want als we er eenmaal zijn, is het 5km lang genieten van hardlopen met elkaar als gezin en de andere hardlopers. En daarna gezellig met medehardlopers in het café Parkoers napraten, terwijl de ouders genieten van lekkere chai lattes en de kindjes zich vermaken in de speelhoek. Het maakt de Zuiderparkrun één van onze favoriete momenten van de week!

En op 19 maart was het helemaal genieten: wat een lekker weer was het! Het zonnetje scheen volop. Net als hardlopen is buiten zijn trouwens ook goed voor je mentale en fysieke gezondheid, en als de zon schijnt helpt dat helemaal bij je humeur. Net terug van vakantie uit de Alpen, waar het ‘s morgens nog erg fris kon zijn, had ik een hardlooptrui aangetrokken, maar dat bleek veel te warm te zijn! Links en rechts kwamen er andere hardlopers voorbij in korte broeken en t-shirts met korte mouwen. De lente hing echt in de lucht! In het park stonden ook overal bomen en struiken in bloei. 


De natuur in het Zuiderpark is echt één van de pluspunten van deze parkrun. Ik kan daar zo van genieten tijdens het hardlopen. Uit onderzoek weten we dat natuur stressverlagend werkt. Als ik het zwaar heb tijdens het rennen, probeer ik daarom mijn blik bewust op de omgeving te richten. Dat leidt me af van het fysieke ongemak en haalt me uit mijn hoofd. Het is een beproefde strategie die ik als runningtherapeut aan mijn cliënten leer. En zelf dus ook regelmatig toepas. Want sinds mijn bevalling vind ik het hardlopen soms toch nog best een uitdaging! 

Voordat ik moeder werd, was ik fysiek in topvorm: ik gaf meerdere keren per week runningtherapie, trainde voor de marathon en Davy en ik genoten ervan om in het weekend samen lange afstanden te lopen (30km+). Nadat ons zoontje werd geboren, kwam de klad in mijn hardlooproutine en holde mijn conditie achteruit. Ik vond het als kersverse moeder moeilijk om mijn trainingsmomenten te pakken gedurende de week. Het leek me daarom heel fijn om mee te gaan doen met parkrun, om in elk geval één vast hardloopmoment in de week te hebben en het rennen weer op te bouwen met een korte afstand van 5km. Het leuke van parkrun leek me ook dat je – in tegenstelling tot veel andere hardloopevenementen – mee mag doen met een hardloopkinderwagen. Hoe gaaf om onze liefde voor hardlopen te delen met ons zoontje en om een wekelijks quality time moment te hebben als sportief gezin! De Zuiderparkrun is echt een family friendly event, waar we leuke andere jonge ouders hebben ontmoet.

Het is mede dankzij de wekelijkse Zuiderparkrun dat mijn hardloopconditie weer terug van weggeweest is! Ik beveel het iedereen die een hardlooproutine wil opbouwen aan om zo’n vast moment in de week te hebben. Het leuke van parkun is ook dat je elke week hetzelfde parcours loopt. Dat kan saai klinken, maar ik vind het heel motiverend om daardoor goed te kunnen merken hoe bij elke parkrun mijn uithoudingsvermogen en snelheid beetje bij beetje verbeteren. Dat motiveert enorm om te blijven gaan! 

Op 19 maart liep de route overigens wel wat anders dan normaal. Omdat er in het Zuiderpark wordt opgebouwd voor de Invictus Games, bestaat het parcours uit drie kortere rondjes in plaats van de gangbare twee rondjes van 2,5km. Ik vond het grappig om te merken dat ik dit psychologisch makkelijker vond! Ik was verrast dat de eerste ronde zo snel voorbij was, en daardoor leek het nog maar heel kort tot de finish! Dat gaf me fysiek en mentaal een oppepper, waardoor ik wat ruimte ervaarde om te proberen om mijn tempo een tikje op te voeren. Aangemoedigd door Davy – die dagelijks rent en steeds sneller wordt – probeerde ik ronde drie iets harder te gaan. Deze voelde daardoor tegen het einde uiteindelijk dan toch weer wat langer en zwaarder aan, haha! En ik was blij toen de finish in zicht kwam. Deze wisselwerking tussen lichaam en geest is dus precies wat ik zo leuk en fascinerend vind aan hardlopen! 

Vlak voor de finish duwde Davy de hardloopkinderwagen een stuk voor ons uit, ten teken dat ik Xavier over de finish mocht duwen. Toch leuk dat hij van ons drie de snelste finisher was! Ik hoop dat hij later net zoveel plezier aan parkrun gaat beleven als wij!


Meer weten over de Zuiderpark parkrun? Kijk op www.parkrun.co.nl/zuiderpark

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s