Ben jij op zoek naar een nieuwe manier om je conditie te verbeteren? Wil jij de stress uit je lijf lopen? Of heb je lange tijd niet gesport en hulp nodig om weer in beweging te komen? Ik help je hier graag bij. 

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt overtuigend dat regelmatig bewegen goed is voor lichaam en geest. Waarschijnlijk heb je dit zelf ook al eens ervaren.

Maar soms is het niet gemakkelijk om uit jezelf in beweging te komen. Bijvoorbeeld als je lange tijd niet gesport hebt of fysiek of mentaal niet lekker in je vel zit. Een eerste stap om weer in beweging te komen kan zijn om dit onder begeleiding te doen.

Wat is runningtherapie?

Runningtherapie is een duurzame, niet-medicamenteuze (complementaire) behandelmethode gericht op lichaam en geest, waarbij hardlopen ingezet wordt om zowel je fysieke als mentale conditie te verbeteren. 

Runningtherapie kan helpen om klachten als somberheid, lusteloosheid, slaapproblemen, concentratieproblemen, angst, stress, depressie, burn-out of andere psychische klachten te voorkomen of te verminderen.

Bij runningtherapie lopen we in een rustig duurlooptempo. Praten ondergeschikt is aan het bewegen. Het draait het om mindful hardlopen en contact maken met je lichaam. En het ervaren van het effect van fysieke inspanning op je mentale gesteldheid. Hoe ver, snel of lang je loopt is minder van belang.

Waarom runningtherapie?

Hardlopen kan helpen om je fysiek en mentaal weerbaarder en belastbaarder worden.

Door te bewegen wordt je lichamelijke fitter. Je uithoudingsvermogen verbetert en je wordt minder snel moe. Je kunt daardoor meer aan.

Hardlopen heeft ook gunstige psychische effecten. Rennen brengt je gedachten tot rust. Je stopt met piekeren en komt uit je hoofd in je lijf.

Hardlopen draagt bij aan de aanmaak van zogenaamde gelukshormonen: dopamine, endorfine en serotonine. En het vermindert de afgifte van het stresshormoon cortisol.

Runningtherapie helpt onder meer om:

  • je beter in je lijf te te voelen
  • rustiger in het hoofd te worden
  • beter te slapen
  • meer levensvreugde te ervaren
  • je zelfvertrouwen te vergroten
  • je belastbaarheid en weerbaarheid te verbeteren   

Voor wie is het geschikt?

Runningtherapie is geschikt voor mensen met en zonder sportverleden. Je hoeft nog geen goede conditie te hebben. Samen gaan we daar stap voor stap aan werken.

Heb je last van één of meerdere van de volgende klachten?

  • Depressie
  • Burn-out
  • Angst- en paniekaanvallen
  • Stress
  • Vermoeidheid
  • Overgewicht
  • Hyperactiviteit
  • Concentratieproblemen
  • Slaapproblemen

Dan is runningtherapie wellicht iets voor jou. Neem contact op voor een gratis intake en kennismakingsgesprek.

Runningtherapie met Marjolein

Mijn insteek is om jou als hardloper tijdens de trainingen in contact brengen met jouw eigen innerlijke kracht, motivatie en potentie om goed voor jezelf te zorgen en een gelukkig en gezond leven te leiden. Hardlopen gebruiken we als middel om jouw algemene fysieke en mentale welzijn te vergroten.

Bij runningtherapie begeleid ik jou individueel met hardlopen en jouw persoonlijke ontwikkeling. Samen lopen we 1x of 2x per week om stress-gerelateerde klachten te behandelen of om deze juist te voorkomen. Het praten beperken we, we gaan vooral fysiek aan de slag.

Ik maak voor jou een schema waarmee je in een aantal weken stap voor stap je conditie opbouwt. Het trainen onder begeleiding helpt om op een veilige manier een hardlooproutine op te bouwen. De vooruitgang en successen die je boekt helpen bij het vergroten van je gevoel van eigenwaarde en het ontwikkelen van een optimistisch toekomstbeeld.

Stap voor stap verbeter jij je conditie.

Uit eigen ervaring weet ik hoe therapeutisch hardlopen kan zijn in moeilijke periodes in je leven. Daarnaast kan ik je op een deskundige, verantwoorde en veilige manier begeleiden in jouw road to recovery.

Ik deed een opleiding bij Sonnevelt om gecertificeerd runningtherapeut te worden. Deze opleiding wordt erkend door de Beroepsvereniging voor Runningtherapie Nederland (BRTN). Ik doe voortdurend aan bijscholing.

Je kunt bij runningtherapie volgen in het Nederlands, Engels of Frans.

Omdat ik naast runningtherapie ook andere vormen van coaching aanbiedt, kun je ook bij mij terecht voor verdere individuele begeleiding, trainingen en workshops op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, gezondheid en geluk.

Hoe ziet een runningtherapie traject er uit?

Over het algemeen duurt een runningtherapietraject 12 weken en train je 3 keer per week, waarvan 1 of 2 keer begeleid. Je krijgt een persoonlijk trainingschema dat precies aansluit op jouw mogelijkheden en wensen. Zodat jij je binnen een paar weken weer fitter en sterker voelt.

De kosten voor de begeleide sessies bedragen € 65,- incl BTW per keer.

Deze sessies duren ongeveer een uur en bestaan uit: een check-in, warming up, spierversterking en ademhaling, loopscholing, kerntraining, cooling-down en check-out. 

De trainingen vinden plaats in Den Haag en omgeving. We lopen zoveel mogelijk in de natuur, zoals in het bos of door de duinen. Plaats en tijd bepalen we in overleg.

Runningtherapie proberen?

Stuur een mail naar runwithmarjolein@gmail.com om een afspraak te maken voor een gratis intake. Tijdens de intake bespreken we jouw situatie en doelen en vertel ik je meer over het traject en mijn aanpak.

Of liever wandelcoaching?

Lijkt hardlopen je te inspannend, maar wil je wel naar buiten en in beweging komen? Dan is wandelcoaching – ook wel outdoor life coaching – misschien iets voor jou.

Bij outdoor life coaching wordt de fysieke activiteit van wandelen gekoppeld aan persoonlijke ontwikkeling en natuurbeleving. Bijvoorbeeld op het strand, in de duinen of in het bos.

Kijk voor meer informatie op MDR Happy by Nature