Hardlopen door de storm, wind, regen en duisternis… Hoe overkom je weerstand?

Hardlopen is fysiek inspannend, maar de mentale uitdaging is misschien nog wel groter. Dat ervaar ik vooral in de winter zo, omdat je dan vaker te maken hebt met omstandigheden die je kunnen belemmeren om te gaan trainen.

Met kou en regen heb ik persoonlijk niet zo veel moeite, daar kan je tegen kleden. Wat ik wel lastig vind, is dat het in de winter pas laat in de ochtend licht wordt en ’s avonds al vroeg donker is. Gelukkig worden de dagen inmiddels al langer, maar als je bijvoorbeeld nog voordat je naar je werk gaat wilt trainen, moet je nu toch nog in het donker de deur uit. En ik weet dat ik niet de enige ben die dan wat weerstand moet overwinnen mijn warme bed te verlaten…

Volg op instagram mijn hardloopavonturen @runwithmarjolein.

Als vrouw voel ik me in het donker ook extra kwetsbaar. In de buurt waar ik loop voel ik me meestal wel veilig, maar de duisternis legt toch beperkingen op en creëert extra hindernissen die je moet overkomen. De moord op een vrouw in de Scheveningse Bosjes vorige zomer maakt dat ik daar bijvoorbeeld niet meer in het donker heen ga, terwijl dat is nou net het meest dichtbijgelegen park is, ideaal voor een snel rondje. 

En dan deze week storm Ciara… Als de wind om het huis giert en de ramen doet klapperen moet je wel even zin maken om te gaan trainen. Hoe doe je dat? 

Intervaltraining of obstacle run? Na storm Ciara lag deze omgewaaide boom op het pad tijdens een trainingsrondje bij de Scheveningse Bosjes.

Drie tips om weerstand te overwinnen

Graag deel ik op basis van mijn eigen succeservaringen drie tips om weerstand te overwinnen. Verwacht geen rocket science en baanbrekende nieuwe inzichten: veel hiervan weet je waarschijnlijk wel, heb je al eens elders gelezen of misschien al eens geprobeerd. Gedragsverandering is immers in theorie niet zo ingewikkeld. Maar het gaat juist om de praktijk: weten en willen is iets anders dan doen! 

In het dagelijks leven leggen onze goede voornemens het helaas vaak af tegen de weerstand die we in het moment ervaren. Dan gaat het er om daadwerkelijk van die open deuren gebruik te maken, of zoals Jelle Hermus het zegt in zijn boek Steeds Leuker: loop er eens echt doorheen! 

Zie dit lijstje als een reminder van dingen waarvan je al wist dat je die zou kunnen doen. En doe het vervolgens. 😉 

Tip 1: Zorg voor accountability (oftewel, een hardloopmaatje)

Op de deur van mijn badkamerkast hangt een kaart die ik kreeg tijdens een open dag van Sonnevelt, een coachingsopleidingsinstituut. Er staat: “Bekijk sport als een belangrijke ontmoeting met jezelf. Een afspraak cancel je niet.” 

Deze kaart hangt als motivatie in mijn badkamerkast.

Als je een sterke zelfdiscipline hebt, werkt zoiets goed. Maar we hebben allemaal wel eens een moment van zwakte. Voor veel mensen zal dan gelden dat zij een afspraak met iemand anders minder snel zullen afzeggen dan een afspraak met zichzelf. 

Dit geldt zeker voor mensen die Gretchen Rubin typeert als “obligers”. Het kenmerk van obligers is dat zij worstelen met innerlijke verwachtingen, maar gemakkelijk voldoen aan externe verwachtingen. Ze zullen bijvoorbeeld geen deadlines op het werk missen, maar het moeilijker vinden om zelfstandig en voor en uit zichzelf iets af te maken. 

De tip die Gretchen Rubin geeft aan obligers is om zelf externe verantwoording te creëren, bijvoorbeeld in de vorm van een accountability partner. Aan deze partner moet je dan verantwoording afleggen als je iets wel of niet doet, waardoor de kans toeneemt dat je je goede voornemens waarmaakt. 

Maak dus een afspraak met een vriend of vriendin om te gaan trainen. Als één van jullie geen zin heeft, kan een afspraak met de ander net even dat zetje geven (en het voelt ook veiliger als je in het donker loopt!). Hoe fijn is het om even samen te kunnen zeuren over dat het moeilijk was om te gaan, om vervolgens samen te vieren dat het jullie toch is gelukt! Gedeelde smart is halve smart en gedeelde geluk is dubbel geluk!  

Tip 2: Bespaar mentale energie

Het nemen van beslissingen kost energie. Zonder dat we erbij stilstaan, worden we vanaf het moment dat de wekker gaat geconfronteerd met een overvloed aan keuzes. Nu opstaan of nog even snoozen? Eerst douchen of ontbijten? Vandaag haren wassen of morgen? Welke kleding doe ik vandaag aan?  Al die opties kunnen keuzestress geven en mentaal uitputten al voordat we echt iets belangrijks hebben gedaan. Dat is geen goede uitgangspositie om weerstand te overwinnen. 

Bespaar mentale energie door van tevoren je keuzes te maken, in plaats van in het moment zelf. Dus als je bijvoorbeeld van plan bent om ’s ochtends vroeg te gaan hardlopen, besluit dan ’s avonds dat je gaat en dat je dit niet laat afhangen van het weer. Want anders ben je ’s morgens al energie kwijt met het analyseren van het weer: of het niet te hard regent, waait of te koud is om al dan niet nu te gaan, of dat je beter later vandaag of vanavond kan gaan… 

Zo kun je nog meer keuzes elimineren door ’s avonds al te bedenken hoe lang je gaat lopen, waarheen, of en wat je van tevoren eet en wat je aantrekt. Je kan zelfs al je kleding, sporthorloge, lampjes en schoenen klaarleggen, dan ben je ’s morgens ook geen tijd kwijt met zoeken. Eerlijk is eerlijk, bij mij gaat daar nogal eens wat tijd mee verloren (waar zijn die handschoenen…?)!

De weg naar de marathon gaat gepaard met vele uurtjes trainen in de duisternis…

Het kan ook helpen om elke week op dezelfde dagen te trainen. Zulke routines geven rust: je bespaart mentale energie omdat je niet telkens na hoeft te denken over je beslissingen. Die energie kan je beter gebruiken voor je hardloopsessie! 

Tip 3: Zorg dat je uitgerust bent!  

Uitgerust zijn helpt bij het overkomen van weerstand. Vroeger was ik echt een nachtuil en stond ik niet graag vroeg op. Tegenwoordig gaat de wekker nu wel eens zo vroeg als 5u30, zodat ik voor mijn werk een rondje kan lopen. Het verbaast me soms zelf. Het geheim? Het is niet ingewikkeld: op tijd naar bed. Vroeg opstaan om te gaan hardlopen gaat echt gemakkelijker als je genoeg uren hebt geslapen en uitgerust wakker wordt. 

Het verleggen van je dag- en nachtritme kan wel een uitdaging zijn. Houd een vast ritme aan en train jezelf op een vaste tijd op te staan en naar bed te gaan. Ik gebruik hiervoor wekkers op mijn telefoon met verschillende ringtonen en labels. 

Ik gebruik verschillende wekkers om mijzelf te trainen in mijn routines.

Uitgerust zijn is niet alleen een kwestie van op tijd naar bed en voldoende slaap. Het is evenzeer een kwestie van mentale energie besparen (zie tip 2), haast en stress elimineren, geen roofbouw plegen op je lijf en allerlei andere gewoontes die zorgen voor een gezonde geest in een gezond lijf. Hoe meer je daar werk van maakt, hoe makkelijker het wordt om wilskrachtig te zijn wanneer je geconfronteerd wordt met weerstand.

Ik hoor graag van jou hoe jij met weerstand omgaat! En natuurlijk of je deze tips nuttig vond om te lezen én of je ze echt in de praktijk brengt. 😉

Veel succes! 

Like mijn Facebook pagina en volg me op instagram @runwithmarjolein 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s